Terrorism and political Human Rights infringement in the Basque Country: Basque students’ knowledge and ethical considerations from an exploratory analysis

  • Iker Usón González University of Deusto
Keywords: students, human rights, terrorism, political reasons, Basque Country

Abstract

The present research shows the main results obtained in a study, the first to the author’s knowledge, regarding students’ knowledge and perspectives concerning infringements of Human Rights due to political reasons in the Basque Country. A sample of almost 1000 students (18-29 years) recruited from the Social Science and Education Degree of three different universities (EHU/UPV, Deusto and Mondragon Unibertsitatea) took part in the study by completing a self-report questionnaire. Findings indicate that the interest of the participants on this topic is especially remarkable. However, students also show an unsatisfied feeling regarding the information they have received about the topic. In addition, students present a lack of awareness about specific facts that go hand in hand with human dignity and rejection of violence.

Received: 30 June 2017
Accepted: 20 September 2017
Published online: 31 January 2018

Downloads

Download data is not yet available.

References

Argituz. 2012. El tiempo es ahora. ¿Es posible una memoria incluyente de las víctimas en el ámbito local?. Experiencias y desafíos. Acceso 12 de mayo de 2017. https://argituz.org/informes/.

Azorín Poch, F., y J. Sánchez-Crespo. 1986. Métodos y aplicaciones del muestreo Madrid: Alianza.

Bilbao, Galo, y Xabier Etxeberria. 2004. Conflictos, violencia y diálogo: El caso vasco. Bilbao: Publicaciones de la Universidad de Deusto.

Bullain, Iñigo. 2014. Aproximación a la Violencia Política en el País Vasco y Perspectivas de una Justicia Restaurativa para Euskadi (Approaching Political Violence in the Basque Country and Perspective of a Restorative Justice in Euskadi). Oñati Socio-Legal Series, vol. 4, n.º 3: 465-506.

Cruz, Pepa. 1990. “Del no sabe al no contesta: un lugar de encuentro para diversas respuestas”. Revistas de investigaciones sociológicas. n.º 52, octubre-diciembre: 139-156.

De Quevedo Ruiz, B. 2013. “De la cuestión al conflicto vasco”. Cuadernos de Pensamiento Político, n.º 37: 37-56.

Egiari Zor. 2017. Documento fundacional. Acceso el 8 de mayo de 2017. http://www.egiarizor.org/?id_kat=2&lang=es.

Eusko Jaurlaritza-Gobierno Vasco. 2013. Informe base de vulneraciones de Derechos Humanos en el caso vasco (1960-2013). Vitoria-Gasteiz: EuskoJaurlaritza, Bakegintza eta Bizikidetzarako Idazkaritza Nagusia- Gobierno Vasco, Secretaría General para la Paz y la Convivencia.

Eusko Jaurlaritza-Gobierno Vasco. 2013. Plan de paz y convivencia 2013-16: una propuesta de encuentro social. Vitoria-Gasteiz: Eusko Jaurlaritza, Bakegintza eta Bizikidetzarako Idazkaritza Nagusia – Gobierno Vasco, Secretaría General para la Paz y la Convivencia.

Eusko Jaurlaritza-Gobierno Vasco. 2016. Proyecto de investigación de la tortura en el País Vasco. Vitoria-Gasteiz: Eusko Jaurlaritza, Bakegintza eta Bizikidetzarako Idazkaritza Nagusia – Gobierno Vasco, Secretaría General para la Paz y la Convivencia.

Eusko Jaurlaritza-Gobierno Vasco. 2008. Informe sobre víctimas de vulneraciones de Derechos Humanos derivados de la violencia de motivación política. Vitoria-Gasteiz: Eusko Jaurlaritza, Bakegintza eta Bizikidetzarako Idazkaritza Nagusia -Gobierno Vasco, Secretaría General para la Paz y la Convivencia.

EUSTAT. Panorámica de la juventud en Euskadi. Acceso el 06/12/2016 http://www.eustat.eus/elementos/ele0013900/ti_Panoramica_de_la_juventud_de_Euskadi_2015/inf0013991_c.pdf.

Fundación Centro para la Memoria de las Víctimas del Terrorismo. 2016. Cuadernos del Centro memorial de las víctimas del terrorismo. n.º 1. Vitoria-Gasteiz: Editorial MIC.

García de León, M.ª A. Fuente, G. de la Fuente y F. Ortega (eds.). 1993. Sociología de la Educación. Barcelona: Barcanova

Giddens, Anthony. 2006. Introducción a la sociología. Madrid: Alianza Editorial. Departamento para los Derechos Humanos, el Empleo y la Inserción Social. Diputación Foral de Gupizkoa. 2006. La seguridad preventiva como nuevo riesgo para los Derechos Humanos. Zarautz: Alberdania.

INJUVE. Crecimiento de la población joven. Acceso el 6 de diciembre de 2016. http://www.injuve.es/observatorio/demografia-e-informacion-general/poblacion-crecimiento-de-la-poblacion-joven

López, Raúl. 2015. Informe Foronda: Los efectos del terrorismo en la sociedad vasca. Madrid: Catarata.

Llera, Francisco Javier. 2013. “ETA: medio siglo de terrorismo y limpieza étnica en Euskad”. Sistema, n.º 231: 3-46.

Martín Martínez, José Luis. 1981. Ensayo de tipificación de los sin opinión. REIS: Revista Española de Investigaciones Sociológicas, n.º 16: 9-38.

Miralles, Melchor y Antonio Onetti. 2006. “GAL: la historia que sacudió el país”. Madrid: Esfera.

Montañes, Marta, Raquel Bartolomé, Juan Montañes y Marta Parra. 2008. “Influencia del contexto familiar en las conductas adolescentes”. Ensayos, vol. 17: 391-407.

Muñoz, Tomás García. 2003. El cuestionario como instrumento de investigación/evaluación. Centro Universitario Santa Ana. Recuperado de http://cvonline.uaeh.edu.mx/Cursos/Maestria/MTE/Gen02.

Navarro, Capilla y Antonio Casero. 2012. “Análisis de las diferencias de género en la elección de estudios universitarios”. ESE. Estudios sobre educación, n.º 22: 115-132.

Passeron, Jean-Claude, Fernando Porto y François de Singly. 1982. “Los silencios: Contribución a la interpretación de las no respuestas en las encuestas de opinión”. Reis: Revista Española De Investigaciones Sociológicas, n.º 17: 83-1.

Sabucedo, José Manuel, M. Rodríguez y W. López López. 2000. “Movilización social contra la violencia política: sus determinantes”, Revista Latinoamericana de Psicología vol. 32, n.º 2: 345-359.

Savater, Fernando. 2002. Etica y ciudadanía. Madrid: Monte Ávila editores Latinoamericana.

Uriarte, Juan María. (2011). “La reconciliación, exigencia de una paz auténtica”. Hermes: Pentsamendu eta Historia Aldizkaria = Revista de Pensamiento e Historia, n.º 2: 4-16.

Zarzalejos, Javier. 2005. “ETA: derrota y final”. Cuadernos de Pensamiento Político: 9-27.

Zeisel, H. 1962. Dígalo con números. México: Fondo de Cultura Económica.

Published
2018-01-31
How to Cite
Usón González, Iker. 2018. “Terrorism and Political Human Rights Infringement in the Basque Country: Basque students’ Knowledge and Ethical Considerations from an Exploratory Analysis”. Deusto Journal of Human Rights, no. 2 (January), 121-48. https://doi.org/10.18543/djhr-2-2017pp121-148.
Section
Articles